HARI PENDIDIK AL-IHSANIAH 2010



Tarikh : 18 Mei 2010
Hari : Selasa
Masa : 9.00 pagi hingga 1.00 tgh
Tempat : Dewan Besar Ibnu Mukhaisin, Maahad Al-Ihsaniah




Tepat jam 9.00 pagi barisan pensyarah-pensyarah memasuki dewan dengan disambut oleh semua mahasiswa qiraat dan pelajar menengah tahfiz. Acara yang julung-julung kali diadakan di Maahad Al-Ihsaniah MANHAL  sempena menyambut hari pendidik bagi mengenang jasa dan bakti pensyarah-pensyarah yang tidak mengenal erti jemu dalam mendidik anak-anak untuk mengenal ilmu Allah SWT. Majlis dimulai dengan alunan nasyid Asma'ul Husna, Negaraku dan lagu tema hari guru. Majlis diteruskan dengan ucapan pengarah program, wakil pelajar dan pengetua MANHAL , Ayahanda tercinta Ustaz Jamaluddin Bin Ali.






Acara diserikan lagi dengan persembahan nasyid dari pelajar-pelajar banin dan banat menengah tahfiz yang cukup menyentuh jiwa. Tidak ketinggalan juga seloka yang berjaya mencuit dan menghangatkan dewan yang direka oleh pelajar menengah tahfiz khas buat pensyarah-pensyarah. Selain itu, majlis juga diisi dengan santapan rohani iaitu ceramah motivasi yang disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Muslim,ia bertujuan untuk menaikkan lagi semangat mahasiswa dan pelajar-pelajar dalam menuntut ilmu Allah SWT serta menyedarkan para pelajar akan peri pentingnya penekanan aspek adab dalam menuntut ilmu Allah SWT.






Warga MANHAL  juga turut membuat kejutan khas untuk ayahanda tercinta, dengan persembahan sajak yang direka khas untuk beliau, dan majlis memotong kek yang dibuat khas untuk beliau bagi mengenang jasa beliau yang banyak dicurahkan untuk pembangunan dan pendidikan MANHAL .Untuk pengetahuan,beliau berada di Putrajayapada hari isnin untuk menyelesaikan urusan pentadbiran, beliau bertolak dari Kuala Lumpur pada jam 12 tengah malam
dan tiba tepat jam 7.00 pagi hari selasa semata-mata untuk turut sama-sama meraikan Hari Pendidik Al-Ihsaniah yang dijadualkan bermula pada jam 8.30 pagi. Kegembiraan dan senyuman yang terukir diwajah beliau cukup membuatkan semua warga MANHAL  terharu dan puas.


Kemuncak majlis ini diisi dengan acara pertukaran hadiah antara pensyarah-pensyarah, dan juga dari mahasiswa qiraat dan pelajar menengah tahfiz buat para pensyarah. Kemeriahan sambutan majlis ini membuatkan semua yang hadir berasa sungguh gembira.
Hidangan juadah makanan tengahari yang istimewa pada hari itu mengakhiri majlis sambuatan Hari Pendidik Al-Ihsaniah. Menu Nasi Tomato berlaukkan ayam masak merah dan kerabu mangga sangat membuka selera, disertakan lagi dengan pelbagai juadah kuih-muih yang dibuat oleh Ustazah Salmah menambah selera para tetamu yang hadir.

Jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada pengarah Manhal HPA, barisan pensyarah-pensyarah, mahasiswa-mahasiswi Qiraat, pelajar-pelajar menengah tahfiz dan semua yang terlibat dalam menjayakan majlis sambutan Hari Pendidik Al-Ihsania 2010 . Segalas jasa dan pengorbanan kalian hanya Allah yang mampu membalasnya. Amin..
Laporan disediakan oleh :
Nurulaini Binti Jaffar
Timb. Pengarah Program Hari Pendidik Al-Ihsaniah