Majlis Malam BBQ dan Bakar SATE




TARIKH : 17.00 APRIL 2010 dan 1 MEI 2010
MASA : 8.00 MLM- 11.00 MLM
TEMPAT : ASRAMA TAHFIZ BANIN


Pihak menengah tahfiz MANHAL HPA telah mengadakan majlis malam BBQ antara pelajar-pelajar dan barisan guru-guru. Ia bertujuan untuk merapatkan lagi ukhuwwah antara guru-guru dengan pelajar. Dalam kesibukan mencurah bakti dan menuntut ilmu, warga MANHAL HPA mencari masa dan waktu yang sesuai bagi berkumpul bersama-bersama dengan pelajar-pelajar untuk sama-sama berkumpul dan menghilangkan segala kepenatan dan keletihan yang ada pada hujung minggu.Majlis ini diadakan berikutan semua staf MANHAL HPA Simpang Ampat mendapat insentif bulanan ayam organik sebanyak 14 ekor setiap seorang dari pihak HQ HPA.

Persiapan malam BBQ bermula sejak hari jumaat lagi, di mana Ustaz Dinie dan Ustaz Hafiz mula memotong ayam, manakala pihak ustazah-ustazah menyiapkan segala bahan dan rempah-rempah untuk memerap ayam. Pada keesokan harinya selepas asar, para pelajar tahfiz banin dan barisan guru-guru mula membakar ayam. Keletah dan gelagat pelajar-pelajar mencuit hati kami semua. Kegembiraan dan keriangan jelas tergambar di wajah mereka. Para pelajar bertungkus lumus membahagikan kerja untuk sama-sama membantu guru-guru bagi melancarkan lagi majlis malam BBQ itu.

Selepas maghrib, kehadiran tetamu-tetamu jemputan telah memenuhi ruangan asrama pelajar tahfiz banin dan rumah kakitangan MANHAL HPA. Pelajar-pelajar tahfiz banat sibuk menyediakan juadah makanan bagi para tetamu. Ayam panggang bersama kuah kacang amat membuka selera tetamu yang hadir, disertakan lagi dengan buah tembikai yang cukup manis, dan air jambu Guava HPA yang dapat melegakan kehausan dan menambah tenaga.

Tidak cukup dengan majlis malam BBQ itu, pada 1 Mei 2010, sekali lagi pihak Maahad Tahfiz Al-Ihsaniah mengadakan malam membakar sate, sebanyak 14 ekor ayam yang dipotong-potong oleh ustaz-ustaz dan semua pelajar banin, manakala pihak banat membantu membuat sate untuk dibakar.

Diharapkan majlis sebegini dapat memupuk semangat bantu-membantu antara guru-guru dan para pelajar, mereka bukan sahaja dapat mendalami ilmu-ilmu agama dan menhafaz al-qur'an , tetapi juga ilmu-ilmu kemahiran patut dititik beratkan bagi melatih mereka semua mampu menguruskan menguruskannya.



laporan disediakan oleh:
Nurulaini Binti Jaffar